KENTYPE logo Zamówienie Partnerzy Poradnik O firmie Fonty
spacer
 
 
 


Jakie kolory przychodzą nam do głowy kiedy myślimy o foncie? Czyż nie są to - czarny i biały?. Czarny font na białym tle papieru. W istocie jest to spowodowane naszym codziennym kontaktem z krojami pism używanymi w książkach, gazetach i czasopismach, gdzie z reguły tekst ma kolor czarny i jest nadrukowany na białym (lub jasnym) papierze. Czarne litery na jasnym tle to kombinacja, która jest najłatwiejsza w czytaniu. Dodatkowo jest to kombinacja najtańsza w druku. Ale bynajmniej nie należy zakładać, że kolory i fonty nie mogą ze sobą współgrać. Argumentem za stosowaniem koloru w składzie jest to, że poprawne użycie koloru może wnieść energię i położyć akcent na naszym przekazie.

Dlaczego używać koloru?

 

Fonty i kolor 1
Fonty i kolor 1Na tych rycinach dla uwypuklenia wyrazu użyto mocnego koloru.
Kolor i typografia współpracują ze sobą na wiele sposobów. Kolor może przyciągnąć uwagę do jakiegoś elementu, pomaga uwypuklić, skontrastować i uporządkować zawartość, może wzmocnić wydźwięk i odbiór, może stworzyć nastrój, może podkreślić wyjątkowość, a także potrafi zwiększyć czytelność. Kolor i font uzupełniają się dynamicznie w znakach firmowych, projektach opakowaniowych i towarowych, w tytułach filmów kinowych i video, na kartach kredytowych i kartkach pocztowych, na okładkach książek, płytach CD i plakatach. Kolor może mieć olbrzymie znaczenie w przypadku wyróżniania toższmości wielkich korporacji lub marek produktów.

Internet wprowadził nowy wymiar w relacjach koloru z typografią. Serwisy internetowe muszą szybko przyciągnąć uwagę odbiorców i utrzymać tę uwagę jak najdłużej, a kolor jest potężnym narzędziem do osiągnięcia tego celu.

Jak stosować kolor?
O kolorze należy myśleć tak jak o dodatku do podstawowych założeń, jak o czymś, co wzbogaci już i tak mocno określone podstawy. Wielu twórców w pierwszym etapie projektuje używając czerni i bieli dopiero potem wprowadzając barwy.

Tym, na co w pierwszej kolejności musimy zwrócić uwagę przy wyborze kolorystyki tekstu jest czytelność. Kluczem do osiągnięcia dobrej czytelności jest kontrast. Zachowując duży stopień kontrastu między tekstem a kolorem tła utrzymujemy dobrą czytelność, natomiast zastosowanie słabego kontrastu zmniejsza łatwość czytania.

Fonty i kolor 3
W tym przykładzie użycie symboliki kolorów wzmacnia przekaz.

Ponadto musimy uwzględnić kilka technicznych aspektów dotyczących wyboru kolorystyki w przypadku zastosowań internetowych. Komputery Macintosh i PC w różny sposób wyświetlają kolory (czasami drastycznie inny). To samo dotyczy różnych typów monitorów. Aby być pewnym, że odbiorcy zobaczą na swoich ekranach to co my założyliśmy, musimy wykorzystywać kolory
z 216-to barwnej „bezpiecznej-sieciowo” palety. Inaczej mówiąc, jest to największy, wspólny zestaw kolorów jakim posługują się systemy operacyjne i przeglądarki internetowe (nawet te starsze). Niemniej obecnie „bezpieczna-sieciowo” paleta kolorów traci grunt pod nogami. Wielu twórców nie chce ograniczać się do jedynie 216 kolorów, zwłaszcza, że nowe systemy mogą wykorzystywać miliony barw.

Poniżej wymieniamy kilka porad, które pomogą nam dokonać udanego wyboru kolorów:

  • NIE należy stosować szarości w fontach składających się z cienkich linii
  • NIE należy wycinać ani odwracać (negatywować) fontów z bardzo cienkimi liniami
  • NIE należy składać długich tekstów na kolorowym, szarym lub czarnym tle
  • NIE należy posługiwać się kolorową odbitką (z drukarki atramentowej, laserowej, kolorowej kopiarki, itp.) przy wyborze kolorów do druku
  • NALEŻY zbadać jak w przypadku internetu kolor będzie wyglądał na innych monitorach
  • NALEŻY zachować wysoki kontrast dla optymalnej czytelności na wszystkich mediach (drukowanych i w sieci).

Autor oryginału: Ilene Strizver