|
Decyzje, decyzje, decyzje! Jednym z najważniejszych wyzwań jakie stawia niemal każdy projekt graficzny jest wybór odpowiedniego kroju pisma. Obecnie na rynku znajduje się ponad osiemdziesiąt tysięcy krojów pism i liczba ta stale rośnie, co sprawia, że poszukiwanie „perfekcyjnego” kroju jest tylko nieznacznie mniej zniechęcające niż szukanie przysłowiowej igły w stogu siana. Niemniej jednak przy odrobinie planowania można zauważyć, że wybieranie odpowiedniego fontu jest znacznie łatwiejsze do okiełznania niż mogłoby się to wydawać.
Poniżej przedstawiamy kilka podstawowych wskazówek na to aby zdemistyfikować proces poszukiwawczy i zacząć podejmować właściwe decyzje typograficzne.
|
Jakie są nasze cele? Każdy projekt graficzny stawia specyficzne wymagania w zależnościod tego jakie potrzeby końcowy produkt ma do zaspokojenia.
Jakie są zadania naszego projektu? Zawierający dużo tekstu roczny raport wymaga kroju pisma o dużym stopniu czytelności, który dodatkowo ujmuje ducha firmy. Można więc rozważyć użycie fontu ITC Napoleone Slab.
Okładka książki potrzebuje wyróżniającego, przyciągającego wzrok fontu, opowiadającą historię na pierwszy rzut oka. W tym przypadku ITC Juanita mogłaby być niezłym wyborem.
Broszura turystyczna może potrzebować kroju, który roztacza zapach podniecenia egzotycznym miejscem, takiego jak Arriba-Arriba lub ITC Simran.
Z kolei beletrystyka lub powieść jestnajlepiej „obsługiwana” przez tekstowy, przyjemny i czytelny krój pisma, który nie męczy wzroku nawet po wielu stronicach, z rodzju takichjak ITC Charter.
Kto jest naszym odbiorcą? Teraz gdy już mamy rozeznanie w tym co chcemy wyrazić następnym pytaniem jest: Komu chcemy to powiedzieć?
Trzeba wziąć pod uwagę sprawy demografii: przedział wieku, zamożność, poziom edukacji, zakres zainteresowania. Różne fonty przyciągają różnych odbiorców, zarówno w sposób wysublimowany jak i otwarty. Dzieci przyciągają kroje pism łatwe do czytania, jakby pisane ręką dziecka, takie jak np. ITC Kristen. Ludziom starszym odpowiadają kroje „czyste” i czytelne. Nastolatkowie wolą kanciaste, ekspresyjne itd.
Należy również wziąć pod uwagę ilość tekstu jaka jest do przekazania odbiorcy i ilość informacji jaką chcemy aby odbiorca zapamiętał.
|
|
Oto jak efektywnie komunikują się z odbiorcą poprawnie dobrane kroje pism. Projekt: Jim Spiece. |
Prawie nie do uwierzenia, ale właśnie poprzez poświęcenie czasu na przemyślenie celów projektowych, już znacznie zawęziliśmy obszar poszukiwań. Teraz jesteśmy gotowi na wielki krok: stawić czoło konkretnemu procesowi selekcji... Jak dotąd zadaliśmy sobie kilka strategicznych pytań o cele jakie ma osiągnąć projekt graficzny i o typodbiorcy tego projektu. Teraz jesteśmy gotowi do zagłębienia się w szczegóły procesu wyboru kroju pisma. Najlepiej jest rozpocząć od procesu eliminacji.
Z szeryfami czy bez? Większość krojów pism tekstowych i tytułowych przynależy do jednej z dwóch grup: krojów z szeryfami albo krojów bezszeryfowych. Kroje szeryfowe ze swoimi wystającymi z końców wypustkami należą do bardziej tradycyjnych a jednocześnie powszechnie uważa się je za bardziej czytelne, jako że szeryfy prowadzą wzrok od litery do litery. Kroje bezszeryfowe są natomiast cenione za ich prosty i czysty, często oficjalny, wygląd. Wybierając pomiędzy fontami szeryfowymi i bezszeryfowymi na początkowym etapie procesu selekcji zawężamy znacznie zakres poszukiwań.
Rodziny krojów pism Dla niektórych prac, zasadny jest wybór fontu spośród określonej bogatej rodziny. Jest to świetny sposób na uproszczenie procesu doboru fontów. Bogata rodzina krojów jest zbiorem odmian tekstowych i tytułowych, zarówno szeryfowych jak i bezszeryfowych, nieformalnych i pisankowych ładnie ze sobą harmonizujących. Kroje z takiej rodziny mają zwykle taką samą podstawową strukturę a różnią się wykończeniowymi detalami co sprawia, że dobrze ze sobą współgrają. Używanie krojów z jednej rodziny jest bezpiecznym i efektywnym sposobem na różnicowanie fontów w projekcie, z jednoczesnym zachowaniem czystości stylistycznej.
|
Pisanki i kroje kaligraficzne Nie wolno przeoczyć pisanek i krojów kaligraficznych. Tego typu kroje mogą być eleganckie, oficjalne albo odręczne, dziwaczne, indywidualistyczne. Jeżeli zdecydujemy się na wykorzystanie fontu właśnie z tych kategorii, to musimy obejrzeć go w takim rozmiarze i takiej rozdzielczości w jakich planujemy go użyć. Musimy sprawdzić czy w takich warunkach krój pisma tego typu jest wystarczająco czytelny dla naszych potrzeb.
Gdy zaczynamy prace projektowe musimy rozważyć wiele kategorii i odmian krojów pism. Ale gdy już zidentyfikujemy naszych odbiorców i nasze zadania, poczucie przytłoczenia bezkresnym poszukiwaniem zostanie zastąpione przyjemnym uczuciem zadowolenia - i ostatecznie, satysfakcją z przeświadczenia o dobraniu właściwego fontu do właściwego miejsca.
Autor oryginału: Ilene Strizver |