|
Wygląd ręcznie zaprojektowanej kursywy jest zwykle całkiem odmienny od odpowiadającej jej odmiany prostej, co widać tu na przykładzie kroju ITC Galliard Roman i Italic. |
|
ITC Avant Garde Gothic Medium Oblique jest pochyłą wersją odmiany prostej z minimalną ilością różnic projektowych. |
Odmiany kursywiane i pochyle Prawdziwa kursywa Italic (t.j. font specjalnie zaprojektowany, w odróżnieniu od komputerowo generowanego pochylenia) jest odmianą ukośną, zwykle utworzoną jako uzupełnienie odmiany prostej (tekstowej). Kursywa z reguły w znacznym stopniu różni się od swojego wyprostowanego kompana; może mieć odmiennie zaprojektowane szczegóły znaków, odmienne szerokości, często jej styl jest bardziej kaligraficzny.
Font pochyły Oblique (i znowu nie mylić z generowanym komputerowo) jest ukośną wersją jej prostego kompana ale z niewielką ilością zmian stylistycznych. Zarówno odmiany kursywiane jak i pochyłe są używane dla wyróżnień w tekście napisanym odmianą prostą, z tym że fonty pochyłe są znacznie mniej kontrastowe. Fonty kursywiane - mówią cicho, fonty pochyłe - szepcą...
Odmiany kursywiane i pochyłe przyciągają uwagę nie wprowadzając dużych zmian w kolorystyce tekstu. Są doskonałe do subtelnego wyróżnienia słów lub fraz. Kursywa i pochylenie używane są również do składania tytułów książek, w filmach, gazetach i periodykach, a także wyrażeń obcojęzycznych. Dla maksymalnej czytelności, należy używać tej samej grubości stylu kursywianego i prostego (t.j. Book i Book Italic a nie Book i Medium Italic). Niemniej jednak, jeśli potrzebny jest radykalny kontrast to można spróbować przeskoczyć o dwie grubości pomiędzy stylem prostym a kursywianym. |
|
Wybierając pogrubienie z rodziny fontów bogatej w style grubościowe trzeba się upewnić, że pogrubienie to jest wystarczające. Aby utworzyć mocny kontrast należy przeskoczyć o co najmniej jeden poziom grubości. | Pogrubienie Font pogrubiony kreuje wyróżnienie poprzez kontrast pomiędzy jaśniejszym i ciemniejszym stylem z tej samej rodziny. Pogrubienie jest często stosowane przy podpisach, podtytułach i pojedynczych wolno stojących słowach. Pogrubienie należy stosować wewnątrz tekstu bardzo oszczędnie (tylko wtedy, gdy potrzebne jest mocne uwypuklenie) ponieważ jest ostrym akcentem wizualnym.
Używając odmian pogrubionych z kroju pisma mającego pełną gamę styli grubościowych należy stosować style różniące sie co najmniej o dwie grubości aby zagwarantować wystarczający kontrast. Zbyt mała różnica między grubościami może być mało efektywna a nawet może sprawiać wrażenie zaistnienia pomyłki. |