|
|
Tylko w ograniczonej liczbie rodzin krojów pism dostępne są kapitaliki, które umożliwiają tworzenie bardzo dystyngowanych i wyrafinowanych dokumentów.
Kapitaliki są niższą wersją wielkich liter (majuskuł). Te kapitaliki, które zostały zaprojektowane z myślą o użyciu w tekstach mają wysokość odpowiadającą wysokości najmniejszych małych liter (minuskuł) czyli wysokości np. litery „x”. Trochę inaczej jest w przypadku fontów tytułowych. Wtedy często zdarza się, że wysokość kapitalików jest większa niż wysokość litery „x”. Niektóre fonty tytułowe wcale nie posiadają minuskuł - mają tylko wielkie litery (wersaliki) i właśnie kapitaliki na miejscach małych liter tekstowych. |
|
|
Kapitaliki w zastosowaniach tytułowych są zróżnicowane pod względem wysokości. Najczęściej są wyższe od minuskuł.
Kapitaliki są używane na stronach tytułowych i w główkach stronicowych. Nadają się również dobrze do składu tytułów, podtytułów i nagłówków szpalt. Kapitaliki można również znaleźć na początku głównych akapitów, często są wtedy poprzedzone inicjałem. Kapitaliki to także świetna alternatywa dla wielkich liter we wszystkich skrótach np. nazw stanów (MA, NY) pory dnia (A.M., P.M.), stopni naukowych (BA, BS) i akronimach (PC, UNIX). W odróżnieniu od wtrąceń złożonych majuskułami wstawki złożone kapitalikami nie zaburzają ogólnej kolorystyki tekstu minuskułowego, a ponadto zajmują mniej miejsca. |
|
| Ważne jest aby pracować z ręcznie projektowanymi kapitalikami, które są dostępne jako fonty kapitalikowe lub jako zestawy liter w rodzinach fontów. Prawdziwe kapitaliki doskonale komponuja się z wielkimi literami zarówno pod względem grubości jak i proporcji. Kapitaliki generowane komputerowo lub zmniejszane majuskuły z reguły nie harmonizują już tak dobrze - są zwykle zbyt jasne i często zbyt wąskie. Brakuje im pewnych specyficznych cech takich jak skorygowana proporcja, dopasowanie grubości kreski, odpowiednia długość szeryfów i innych szczegółów mających udział w kształtowaniu czytelnosci i estetyki dokumentu.
|
|
|
Kapitaliki są zwykle tak projektowane aby współgrać z grubością i proporcjami innych liter. |
|
Ręcznie projektowane kapitaliki (po lewej) mają wyższość nad kapitalikami generowanymi komputerowo lub zmniejszanymi majuskułami bo powstały z myślą o harmonizowaniu pod względem grubości i proporcji z innymi literami. Kapitaliki generowane komputerowo (po prawej) są po prostu zmniejszanymi majuskułami i dlatego sa zbyt jasne i często zbyt waskie. |
Fonty z prawdziwymi kapitalikami |
Albertina |
Aldus |
Apollo |
Baskerville |
ITC New Baskerville |
Bell |
Bembo |
Bauer Bodoni |
ITC Bodoni |
Bulmer |
New Caledonia |
Adobe Caslon |
Centaur |
Centennial |
ITC Cerigo |
Charlotte |
ITC Charter |
Columbus |
Dante |
Didot |
Diotima |
Eaglefeather |
Ehrhardt |
ITC Elan |
Electra |
ITC Elysium |
Fairfield |
Figural |
Fournier |
Friz Quadrata |
ITC Gama |
Adobe Garamond |
MT Garamond |
Stempel Garamond |
Garth Graphic |
Gilgamesh |
ITC Giovanni |
ITC Golden Type |
Imprint |
ITC Jamille |
MT Janson |
Joanna |
ITC Legacy Serif |
LinoLetter |
Manticore |
ITC Mendoza |
Minion |
ITC Obelisk |
ITC Officina Serif |
Octavian |
Old Style 7 |
ITC Pacella |
Palatino |
Paradigm |
MT Pastonchi |
Perpetua |
Photina |
Planet Serif |
Plantagenet |
Plantin |
Pompei |
MT Sabon |
Spectrum |
ITC Syndor |
Throhand |
Times New Roman |
Truesdell |
Utopia |
Van Dijk |
Walbaum |
Gill Sans |
Ocean Sans |
Autor oryginału: Ilene Strizver |
|