|
Powyższe fonty nie mają w nazwie „condensed”, ale wszystkie kwalifikują się jako pisma ściągłe.
Krój News Gothic Condensed jest typowym przykładem „oszczędzacza” miejsca w porównaniu do swojego imiennika News Gotic. | Ściągłe kroje mogą być wąskie ale stanowią całkiem pokaźną kategorię krojów pism i mają bardzo szerokie zastosowania. Ich zakres tematyczny sięga od prac typowo tekstowych aż do wyszukanych krojów tytułowych - poprzez wielką różnorodność ich charakterów.
Wiele z tych projektów posiada w nazwie słowo „condensed”, „compressed” lub „narrow”. Najczęściej tak się dzieje, gdy odmiana ściągła jest częścią większej rodziny lub przynajmniej gdy odmianie zwykłej towarzyszy odmiana ściągła. Ma to miejsce np. w przypadku krojów Plantin lub ITC Forkbeard. Istnieje również cały szereg pojedynczych projektów, w których nazwy wcale nie zawierają opisów dotyczących szerokości, np. w krojach: Compacta, ITC Rosewell czy Wanted.
Ściągłe kroje pism są niezastąpione gdy to oszczędność miejsca jest czynnikiem decydującym o wyborze fontu. Pozwalają one na wstawienie większej ilości słów w wąskim wierszu. Napotykamy na takie sytuacje przy składzie tytułów gazetowych, raportów rocznych, katalogów i wkładek płyt CD. Zalety tych krojów mogą być również wykorzystane w zastosowaniach graficznych. Tytuł złożony ściągłym krojem może zwykle posiadać większy stopień pisma co bardziej „łapie oko” i w ten sposób bardziej wzmacnia przekaz. Kroje ściągłe mogą wzmocnić oddziaływanie tytułów książek, nagłówków czasopism, plakatów filmowych jak też i opakowań płyt CD i DVD.
Nawet w przypadkach, w których nie chodzi o oszczędność miejsca, kroje ściągłe są używane ze względu na swoje zalety graficzne. Ich „szczupłe” kształty i proporcje sprawiają, że wyglądają na bardziej stylowe i wyrafinowane niż ich szersze odpowiedniki. Gdy używasz krojów ściągłych, pamiętaj aby mieć na uwadze czytelność i rozumienie tekstu. Niektóre kroje „ultra-condensed” stają się mało czytelne w większych blokach tekstu. Pamiętaj również, że kroje ściągłe potrzebują mniejszego spacjowania międzywyrazowego niż ich szersi kuzyni. Jeśli podstawowy odstęp międzywyrazowy przekracza szerokość małej litery „n” możesz z pewnością pomniejszyć go przy pomocy ustawień dostępnych w używanym programie do składu.
Czytaj dalej w osobnym artykule: Odstępy międzywyrazowe
Jedno ostrzeżenie. Nie używaj opcji programów graficznych do zwężania fontów! Proces ten zawsze niszczy kształty znaków i rujnuje ich proporcje. Zostań przy wyborze gotowego, odpowiednio zaprojektowanego ściągłego kroju pisma. A wybór jest taki szeroki. Najedź kursorem na prezentowane z prawej strony fonty i przejdź do katalogu on-line.
Pierwszy wiersz - krój News Gothic Condensed. Drugi wiersz - krój News Gothic ściśnięty na szerokość wersji Condensed. Wyraźnie widoczne są zmiany (zwężenie) szerokości wszystkich elementów pionowych. |
Autorzy: Ilene Strizver, Paweł Kenig |