KENTYPE logo Zamówienie Partnerzy Poradnik O firmie Fonty
spacer
 
 
 


Większość dzieci uczy się czytać litera po literze, poznając które dźwięki kryją się za poszczególnymi kształtami, dopóki nie będą umiały związywać tych dźwięków tworząc słowa. Dlatego też świeżo upieczeni czytelnicy postępują powoli, a czasami walczą z wymową i akcentowaniem.

Wysiłki nowych czytelników mogą być wspierane przez zapewnienie im aby w tekstach dla nich przeznaczonych były użyte zachęcające, łatwe do czytania kroje pism a sam skład był jak najbardziej czytelny.

Czytelność tekstu
Przy wyborze kroju tekstowego dla dzieci, szukaj ciepłego, przyjaznego projektu z prostymi, obfitymi kształtami. Kontury (zamknięte kształty znaków) powinny być zaokrąglone i otwarte a nie kątowe czy prostokątne. Unikaj nietradycyjnych liter. Dobrym przykładem kroju z tymi cechami jest Sassoon Primary zaprojektowany specjalnie dla dzieci.

Kroje z większymi x-wysokościami na ogół łatwiej odczytać niż te z małymi x-wysokościami, a jest to szczególnie ważne dla dzieci. Dla bardzo młodych czytelników, wybierz fonty z pisanymi „a” i „g” (zwane też znakami infantylnymi), ponieważ mają one kształty takie jakich uczy się pisać dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Zachowaj wersje oboczne tych dwóch liter dla bardziej doświadczonych czytelników. Można używać zarówno fontów szeryfowych jak i bezszeryfowych pod warunkiem, że unika się skrajności, które mogłyby ograniczyć czytelność.

Na przykład:

  • Nie używaj skondensowanych ani rozszerzonych fontów, które utrudnią rozpoznawanie znaków.
  • Wybierz kroje o grubości Regular lub Medium, unikaj grubości włosowatych oraz bardzo ciężkich
  • Jeśli masz zamiar używać kursywy, upewnij się, że jest ona również łatwa do odczytania i nie jest nadmiernie skondensowana czy stylizowana.

 

Zarówno fonty szeryfowe Bembo Infant jak i Plantin Infant, a także bezszeryfowy Gill Infant, zostały zaprojektowane dla dzieci i spełniają powyższe zalecenia.

Uzyskiwanie czytelności tekstu
Mali czytelnicy muszą nauczyć się śledzić poszczególne wyrazy od lewej do prawej a następnie „przeskakiwać” oczami od końca jednego wiersza do początku następnego. Aby te operacje uczynić łatwiejszymi, należy składać teksty dużym stopniem pisma (od 14 do 24 pkt w zależności od kroju i wieku czytelnika) i stosować bardzo duże przerwy między wierszami (od 4 do 6 punktów).

Stosuj wiersze o krótkiej długości i nie umieszczaj zbyt dużo tekstu na stronie. Gęste bloki tekstu magą być bardzo zniechęcające dla młodych czytelników. Należy unikać składu wielkimi literami, który jest trudny dla czytelników w każdym wieku!

Upewnij się, że jest duży kontrast między kolorem tekstu i tła. Jest to szczególnie ważne przy składzie jasną tekstem na ciemnym tle, co zdarza się często w mocno ilustrowanych książkach dla dzieci. Przy składzie więcej niż jednego akapitu na stronie, należy rozważyć użycie odstępu pionowego zamiast wcięcia do rozdzielenia akapitów. Pozwoli to na danie zarówno tekstowi jak i czytelnikowi - przerwy.

Nagłówki i tytuły
Nagłówek lub tytuł dają możliwość użycia fontów o bardziej figlarnym stylu, kolorze i układzie ponieważ jest w nich mniej słów do odczytania. W celu przyciągnięcia uwagi i zachęcenia młodego czytelnika mogą zatem, w przypadku nagłówków i tytułów, zostać użyte fonty dekoracyjne, kolorowe, złożone wzdłuż zakrzywionych linii bądź skaczące. Łatwość i zabawność są kluczem do zaciekawienia młodego czytelnika i skłonienia go do przewracania kolejnych kartek.

Autor oryginału: Ilene Strizver