|
|
|
Nie zmieniaj trackingu dla krojów pisankowych, gdyż w przeciwnym razie nastąpi rozerwanie starannie połączonych liter (u góry). Przykład złożony fontem Greyhound Script.
|
|
Skład tekstu pisanką z łączeniami liter na krzywej powoduje powstanie dodatkowych odstępów pomiędzy literami, co może poprzerywać połączenia (w środku). Użyj funkcji trackingu i kerningu, aby połączyć znaki najlepiej jak to możliwe (u dołu). Przykład złożony fontem Bickley Script.
|
|
Unikaj składu wielkimi literami przy wykorzystaniu pisanek (lub fontów z ozdobnymi wielkimi literami). Może to spowodować, że skład będzie praktycznie nieczytelny (u góry). Pozostań przy wszystkich małych lub jedynie pojedynczej początkowej wielkiej literze. Przykład złożony fontem Zaner Pro.
|
|
Używaj dekoracyjnych ozdobnych i alternatywnych znaków rozsądnie (u góry), w przeciwnym razie narazisz się na ryzyko powstania zamieszania, które spowoduje trudności w czytaniu. Przykład złożony fontem Bickham Script Pro. | W dzisiejszym cyfrowym świecie jest dużo krojów pisankowych. Są one przyjemne w użyciu. Mają szeroki zakres zastosowań: zaproszenia, ogłoszenia, plakaty, logo, okładki książek, płyty CD, tytuły filmów, reklamy, opakowania i mogą występować w wielu innych miejscach. Duża liczba krojów „odręcznch” jest teraz dostępna w nowym formacie OpenType, co daje im potencjał zawierania setek, a nawet tysięcy znaków. Chociaż fonty pisankowe są łatwe w użyciu, mogą być równie łatwo być nadużywane. Oto kilka porad odnośnie użycia pisanek, które sprawią, że będziesz wiedział na czym rzecz polega.
Tracking w łączonych pisankach Większość pism odręcznych to pisanki z połączeniami kolejnych znaków, to znaczy, z literami posiadającymi łączące linie, przedłużające szerokość znaku. Elementy liter zostały zaprojektowane i rozmieszczone tak, aby tworzyć doskonałe połączenia z innymi znakami udając pismo odręczne, które zostało sporządzone „bez odrywania ręki” przez kaligrafa lub artystę. Dlatego łączone pisanki są jednymi z najtrudniejszych krojów do zaprojektowania i stworzenia w wersji cyfrowej. Nie powinno się więc zmieniać ogólnego trackingu dla pisanek łączonych, ponieważ może on zmienić starannie zaprojektowane odstępy międzyliterowe, a niekiedy rozłączyć znaki przeznaczone do połączenia. Istnieje jeden przypadek, kiedy należy rozważyć użycie trackingu; jest to wtedy gdy jest wykonywany...
Skład pisanką na łuku Jeśli tekst nie jest ustawiony na linii prostej zmieniają się odstępy między literami poprzez optyczne dodanie przestrzeni „odwróconego trójkąta” między znakami. W przypadku łączonej pisanki, może to spowodować rozseparowanie znaków, które powinny być połączone. Aby temu zaradzić, należy użyć trackingu i kerningu by na powrót połączyć znaki.
Unikaj wielkich liter pisanych w ciągu Większość pisanek ma z natury wielkie litery bardzo dekoracyjne i ozdobne; są one przeznaczone do dobrej współpracy z małymi literami a nie z następującymi bezpośrednio po nich również wielkimi literami. Z tego powodu, nie powinno się używać większości pisanek do napisów złożonych wersalikami, gdyż może to spowodować brak czytelności i jest uważane za amatorszczyznę.
Używaj znaków dekoracyjnych i alternatywnych z ostrożnością Niektóre z dzisiejszych pisanek, zwłaszcza fontów w formacie OpenType, zawiera dużą liczbę znaków alternatywnych, z których wiele jest z natury ozdobnych i mających wysoce dekoracyjny charakter. Dla najlepszego efektu, należy używać ich ostrożnie, żeby nie przytłoczyć projektu i nie spowodować, że będzie on zbyt obciążony. Pamiętaj, że „mniej znaczy lepiej”.
Stopień pisma Co wygląda elegancko, zachęcająco i czytelnie w wielkości 36 lub 24 punktów, może wyglądać jako ściśnięte i trudne do odczytania przy 12 lub 14 punktach. Przy wyborze kroju pisankowego należy rozważyć zakres rozmiarów fontów jaki będzie wykorzystywany do składu pracy. Upewnij się, że efekt będzie zadowalający we wszystkich użytych stopniach pisma.
Ostrożność przy łączeniu z innymi krojami Pisanka ma szczególną osobowość i lubi, jeśli można tak powiedzieć, gdy „gra pierwsze skrzypce”. Jeśli łączysz ją z innymi krojami, unikaj innych pisanek i krojów z dużą osobowością, które mogą kolidować artystycznie. Jeśli pisanka ma występowanć łącznie z nie-pisankami, to im bardziej projekt jest neutralny - tym lepiej.
Autor oryginału: Ilene Strizver |
|