KENTYPE logo Zamówienie Partnerzy Poradnik O firmie Fonty
spacer
 
 
 


Większość krojów pism, bez względu na precyzję i piękno wykonania, w żadnym stopniu nie oddaje niuansów zabarwienia emocjonalnego przekazywanych treści. Tak więc w odróżnieniu od antykw, odręczne kroje pism wnoszą do przekazu pisanego element uczuciowy. Pisanki są przepojone emocjami, liryzmem czy wręcz namiętnością.
Wyrazy złożone takimi krojami mogą mieć dużo większy wpływ na czytelnika niż mogłaby osiągnąć ich „normalna” reprezentacja znaków.

W zależności od potrzeb, pisanki mogą być eleganckie i oficjalne jak też spontaniczne i figlarne.
Może wydawać się, że zostały stworzone za pomocą gęsiego pióra, pędzlem, kredką czy flamastrem.
Mogą być określane jako „luzackie” lub „sztywne”.

W obecnych czasach pisanki są dość popularne. Oto powody dla których są one wybierane przez projektantów:

  • Kontrast
    Pisanki wyróżniają się z szarości tekstu.
  • Różnorodność
    Duży wybór pisanek sprawia, że zawsze można dobrać ciekawy wzór kroju pisma odpowiedni do każdego dzieła.
  • Siła oddziaływania
    Natychmiastowość oddziaływania.
    Przekaz mówi „To jest ważne - spójrz na mnie”

Wykorzystywanie odręcznych krojów pism

Najważniejszą wskazówką pomocną przy projektowaniu dokumentu z użyciem pisanki jest stwierdzenie: im mniej tym lepiej. Pomimo faktu, że pisanki są w modzie i stosując je jest łatwo zwrócić na siebie uwagę, należy mieć się na baczności, gdyż łatwo jest przekroczyć granicę dobrego smaku typograficznego.
Ponieważ pisanki są bardzo charakterystyczne oraz starają się wywoływać uczucia mało „biurowe”, stąd znajdują małe zastosowanie w otoczeniu handlowo-biznesowym. Użycie pisanki w dokumencie służbowym można porównać do noszenia fraku podczas pracy fizycznej - wygląda ładnie lecz jest nie na miejscu.

Oto parę wskazówek jak i gdzie stosować pisanki:

Czytelność
Zastosowanie jakiejkolwiek pisanki spowoduje, że dokument będzie trudniej czytelny niż podobny złożony antykwą jedno- czy dwuelementową.
Oko czytelnika nie jest przyzwyczajone do odbioru pisma odręcznego w takim samym stopniu jak do tekstu drukowanego. Ten fakt spowoduje zmniejszenie szybkości czytania, rozumienia oraz zapamiętywania przekazywanych treści.

Należy też pamiętać, że bloki tekstu złożone pisanką nie zachęcają do czytania.

Duże powierzchnie tekstu złożone pismem odręcznym stwarzają wrażenie nieładu i działają odpychająco na potencjalnego czytelnika.
Jeśli niezbędne jest stworzenia bloku tekstu z użyciem pisanki nie należy go w takim przypadku justować (wyrównywać do obu marginesów na raz). Spowoduje to zatracenie naturalnego, płynnego przechodzenia i łączenia się liter. Należy też dodać trochę więcej światła w odstępach między wierszami aby ułatwić czytanie.

Nigdy nie składaj tekstu wersalikami
Wersaliki (wielkie litery) w pisankach mogą być używane tylko w sytuacjach, gdy po nich występują tylko litery tekstowe (małe) lub kropka. Teksty złożone pisanką - wersalikami, wyglądają brzydko, są wyjątkowo trudne lub nawet niemożliwe do przeczytania.

Zasada jest więc prosta: nigdy nie stosuj samych wersalików!

Większe = lepsze
Teksty z zastosowaniem pisanek powinny być składane większym stopniem pisma.
Ich „x-height” (wysokość litery tekstowej „x” czyli odległość między linią bazową i środkową linia pisma) jest najczęściej mała, co oznacza, że większość pisanek staje się trudna do czytania poniżej wielkości 14 lub 18 punktów.

Jedna na raz
Nigdy nie należy stosować więcej niż jednej pisanki w dokumencie.

Z pewnością „zderzą” się ze sobą i spowodują zamieszanie i wrażenie bałaganu dla odbiorcy.

Rodzaje pisanek

Ponieważ istnieje bardzo dużo różnych pisanek, niemożliwością jest opisywanie ich bez dalszej klasyfikacji.
Na szczęście większość z nich można podzielić na następujące kategorie:

Pisanki kaligraficzne
Jak sama nazwa wskazuje, pisanki kaligraficzne pochodzą w prostej linii od pisma kaligraficznego i często przypominają liternictwo powstające przy użyciu odpowiednio, płasko, wyprofilowanego pisaka. Najlepszym przykładem takiego stylu są kroje: Alexa, Ophelia Italic i Saltino.
Kroje te tworzą odczucie przekazu bezpośredniego i kameralnego.

Pisanki niedbałe
Pisanki niedbałe stwarzają wrażenie przekazu nieformalnego, jakby były szybko napisane flamastrem lub pędzlem. Za przykład mogą służyć: Brush Script, ITC Clover i Freestyle Script. Styl ten jest zbyt „nieoficjalny” aby mógł być stosowany w korespondencji biurowej.

Pisanki gotyckie
Pisanki gotyckie powstały w oparciu o wzorce średniowiecznego pisma manuskryptowego.

W obecnych czasach nie mają one dużego zastosowania w korespondencji biurowej, poza tym ze wszystkich pisanek są one najtrudniejsze do czytania dla współczesnego odbiorcy. Jeżeli więc nie starasz się upodobnić tekstu do druków XIV lub XV wiecznych, trzymaj się od nich z daleka.
Przykładami takich krojów są: Agincourt, Goudy Text i Lombardic Caps.

Pisanki angielskie
Ten typ pisma kaligraficznego pochodzi z XVIII wieku od oficjalnego pisma odręcznego.
Wiele liter posiadało więc połączenia z znakami sąsiadującymi.
Takie kroje pisma należą do arystokracji pisanek.
Eleganckie w formie, czasem wyrafinowane i finezyjne, mogą wydawać się troszkę staroświeckie.
Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie się chce osiągnąć wykwintny ton utworu; na przykład w oficjalnych zaproszeniach, nagłówkach ważnych raportów i tym podobnych.
Dobrym przykładem tego stylu są: ITC Edwardian Script, Helinda Rook oraz Snell Roundhand.



Najlepsze z wielu
Jeden czy dwa kroje naśladujące pismo odręczne mogą stanowić cenne uzupełnienie Twojego zbioru typograficznego.
Wybierz te, które możesz użyć w dokumentach tworzonych najczęściej.
Obok zaprezentowano pół tuzina różnych projektów pisanek.
Bądź kreatywny!

Felt Tip Roman
Mistral
ITC Redonda
Swank
Texas Hero
Young Baroque